ShrimpKey – maak je eigen MakeyMakey – deel 2
De Shrimp maken
Begin met het doorzagen van het stripboard op de 18e rij gaatjes van links. Dit gaat heel makkelijk met een ijzerzaag. Nog makkelijk is dit met een Dremel met een groot slijpschijfje eraan.
Hierna houd je dus twee stukken over:
- één van 17 gaatjes breed, deze is voor het ShrimpKey-shield en kun je nu dus wegleggen
- één van 16 gaatjes breed, deze is voor de Shrimp en gaan we nu gebruiken
Het ontwerp
Download hier de PDF met het ontwerp (ook in zwart-wit (print makkelijk)).
Dit is de bovenkant (waar geen koper zit) van de Shrimp. De componenten plaats je hier en soldeer je aan de onderkant (waar het koper wel zit).
Ik zal een aantal componenten benoemen, de rest kun je goed op de foto’s hierna zien:
- C1 = 100 nF condensator
- C2 = 22 pF condensator
- C3 = 10 uF condensator
- R1 = 10 KΩ weerstand
- R2 = 100 Ω weerstand
- D1 = 1N4148 diode
Hier zie je de achterkant van de Shrimp. De witte rondjes geven aan waar gesoldeerd moet worden. De gele vlakjes (het lijkt hier meer een streep) in het midden geven aan waar je het koper moet verwijderen.
Hier zie je de achterkant nog een keer, maar nu zonder dat de componenten er ook op staan. Deze is erg makkelijk om op te tellen en om te controleren of je alles goed gedaan hebt.
Nu echt aan de slag
Begin met het solderen van de connectoren (zowel de gebogen pinnen als de pin-connectoren.
Draai daarna de Shrimp om en verbreek op de aangegeven plaatsen het koper. Dit doe je het makkelijkst met een metaalboortje van 3,5 mm breed. Zet deze in het gaatje dat je wilt verwijderen en draai een paar keer. Dit kun je goed zien op de tweede foto (deze foto is niet van de Shrimp, maar van het ShrimpKey-shield).
Soldeer nu eerst de componenten aan de linkerkant van de Shrimp, behalve het kristal.
Om ervoor te zorgen dat alles op z’n plek blijft zitten tijdens het solderen, kun je wat tussen de connectoren stoppen (zie tweede foto; ik heb hier (weer op een Shrimpkey-shield) een stukje verpakkingsschuim gebruikt).
Knip na het solderen (wacht even tot het tin afgekoeld is) de uitstekende draden af met het kniptangetje.
Soldeer nu het kristal en de ATmega328P-PU-chip.
P.S. Wil je ook zo’n sticker op je chip hebben, laat me dit dan weten.
Soldeer nu de onderdelen aan de rechterkant (let op! op de foto is de Shrimp gedraaid).
Plak de dopjes aan de onderkant. Dit hoeft niet per se, maar dan mag je je Shrimp niet op een geleidende (bijv. metalen) ondergrond zetten, omdat je dan kortsluiting veroorzaakt in de Shrimp.
Uiteraard kun je ook andere soorten dopjes eronder plakken (zolang ze dus maar geen stroom geleiden).
De software op de Shrimp zetten
Om de ShrimpKey-sketch (zo heet de software voor een Arduino) op de Shrimp te zetten, gebruik je de CP2102.
Kijk op de foto hoe je de CP2102 aansluit op de Shrimp.
Om de CP2102 te kunnen gebruiken moet helaas wel een stuurprogramma geïnstalleerd worden. Op deze pagina staat hoe dat moet (in het Engels).
Om de sketch te uploaden gebruik je de Arduino IDE (minimaal versie 1.0.4).
Download deze en installeer het of pak deze uit (afhankelijk van je downloadkeuze).
Download daarna de ShrimpKey-software vanaf mijn GitHub-account en pak deze uit.
Kopieer de map /UsbKeyboard (en de inhoud hiervan) naar de libraries-map van de Arduino IDE.
Open /ShrimpKey/ShrimpKey.ino in Arduino IDE (controleer dat settings.h ook geopend is in een tweede tabblad).
Stop de CP2102 in een USB-poort.
Zorg ervoor dat in de Arduino IDE onder Extra -> Board de optie ‘Arduino Uno’ geselecteerd is.
Onder Extra -> Seriële poort selecteer je de juiste COM-poort.
Klik op de Upload-knop (ronde knop met pijltje) in de Arduino IDE en de ShrimpKey-sketch wordt geüpload naar je Shrimp.
Als onderin staat ‘Upload voltooid’ staat, dan is alles goed gegaan en kun je de CP2102 uit je computer halen.
Je Shrimp is nu klaar voor het ShrimpKey-shield!
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie
Comments are closed.