Shrimp

  • fromScratchEd

ShrimpKey – maak je eigen MakeyMakey – deel 2

Date: 13 augustus 2013 Author: Sjoerd Dirk Categories: Shrimp, ShrimpKey 0

DSCN2437

Print Print

Als je deel 1 nog niet hebt gelezen, begin dan daar.

Let op! Er is een nieuwe versie van de ShrimpKey. Deze is al klaar en heeft veel meer mogelijkheden (bijna gelijk, maar ook weer meer, aan de MaKey MaKey). Ik heb nu ook printplaatjes (PCB’s) waardoor je alleen nog de componenten hoeft te solderen. Deze zijn te koop via de webshop op mijn bedrijfswebsite iQMaak. Binnenkort (ik hoop uiterlijk eind oktober) ga ik de uitleg voor de nieuwe versie van de ShrimpKey op mijn blog zetten.
Neem contact met me op als je niet kunt wachten ;)

De Shrimp maken

Begin met het doorzagen van het stripboard op de 18e rij gaatjes van links. Dit gaat heel makkelijk met een ijzerzaag. Nog makkelijk is dit met een Dremel met een groot slijpschijfje eraan.

Hierna houd je dus twee stukken over:

  • één van 17 gaatjes breed, deze is voor het ShrimpKey-shield en kun je nu dus wegleggen
  • één van 16 gaatjes breed, deze is voor de Shrimp en gaan we nu gebruiken

Het ontwerp

Download hier de PDF met het ontwerp (ook in zwart-wit (print makkelijk)).

Shrimp_voorkant

Dit is de bovenkant (waar geen koper zit) van de Shrimp. De componenten plaats je hier en soldeer je aan de onderkant (waar het koper wel zit).
Ik zal een aantal componenten benoemen, de rest kun je goed op de foto’s hierna zien:

  • C1 = 100 nF condensator
  • C2 = 22 pF condensator
  • C3 = 10 uF condensator
  • R1 = 10 KΩ weerstand
  • R2 = 100 Ω weerstand
  • D1 = 1N4148 diode

Shrimp_achterkant_xray

Hier zie je de achterkant van de Shrimp. De witte rondjes geven aan waar gesoldeerd moet worden. De gele vlakjes (het lijkt hier meer een streep) in het midden geven aan waar je het koper moet verwijderen.

Shrimp_achterkant

Hier zie je de achterkant nog een keer, maar nu zonder dat de componenten er ook op staan. Deze is erg makkelijk om op te tellen en om te controleren of je alles goed gedaan hebt.

Nu echt aan de slag

DSCN2377Begin met het solderen van de connectoren (zowel de gebogen pinnen als de pin-connectoren.

DSCN2378

DSCN2397Draai daarna de Shrimp om en verbreek op de aangegeven plaatsen het koper. Dit doe je het makkelijkst met een metaalboortje van 3,5 mm breed. Zet deze in het gaatje dat je wilt verwijderen en draai een paar keer. Dit kun je goed zien op de tweede foto (deze foto is niet van de Shrimp, maar van het ShrimpKey-shield).

DSCN2434
DSCN2401Soldeer nu eerst de componenten aan de linkerkant van de Shrimp, behalve het kristal.

Let op! De 1N4148-diode is gemarkeerd met een zwarte streep. Kijk goed op het ontwerp aan welke kant deze streep moet zitten!

Om ervoor te zorgen dat alles op z’n plek blijft zitten tijdens het solderen, kun je wat tussen de connectoren stoppen (zie tweede foto; ik heb hier (weer op een Shrimpkey-shield) een stukje verpakkingsschuim gebruikt).

Knip na het solderen (wacht even tot het tin afgekoeld is) de uitstekende draden af met het kniptangetje.

DSCN2435Soldeer nu het kristal en de ATmega328P-PU-chip.

Let op! Ik ga ervan uit dat je de ‘Uno Bootloader’ op de chip hebt staan. Zo niet, soldeer de chip dan NIET! De bootloader kun je hierna er niet meer opzetten.
Je mag de chip ook naar me opsturen (neem eerst even contact met me op) en dan zet ik de bootloader en ook de ShrimpKey-software op de chip. Je kunt dan de stap ‘De software op de Shrimp zetten’ overslaan.

P.S. Wil je ook zo’n sticker op je chip hebben, laat me dit dan weten.

DSCN2436Soldeer nu de onderdelen aan de rechterkant (let op! op de foto is de Shrimp gedraaid).

Let op! De 10 uF condensator heeft een + en een -! De min is aangegeven met een witte streep op de zijkant van de condensator.

Belangrijk is om de 10 uF condensator niet rechtop, maar gebogen op de Shrimp te solderen. Buig de draadjes voordat je gaat solderen; steek de condensator een stukje in het stripboard en buig deze. De condensator moet zo dicht mogelijk tegen het stripboard aanliggen, om te voorkomen dat deze straks tegen het ShrimpKey-shield aankomt.

DSCN2383Plak de dopjes aan de onderkant. Dit hoeft niet per se, maar dan mag je je Shrimp niet op een geleidende (bijv. metalen) ondergrond zetten, omdat je dan kortsluiting veroorzaakt in de Shrimp.
Uiteraard kun je ook andere soorten dopjes eronder plakken (zolang ze dus maar geen stroom geleiden).

De software op de Shrimp zetten

DSCN2437Om de ShrimpKey-sketch (zo heet de software voor een Arduino) op de Shrimp te zetten, gebruik je de CP2102.
Kijk op de foto hoe je de CP2102 aansluit op de Shrimp.
Om de CP2102 te kunnen gebruiken moet helaas wel een stuurprogramma geïnstalleerd worden. Op deze pagina staat hoe dat moet (in het Engels).

Om de sketch te uploaden gebruik je de Arduino IDE (minimaal versie 1.0.4).
Download deze en installeer het of pak deze uit (afhankelijk van je downloadkeuze).

Download daarna de ShrimpKey-software vanaf mijn GitHub-account en pak deze uit.

Kopieer de map /UsbKeyboard (en de inhoud hiervan) naar de libraries-map van de Arduino IDE.

Open /ShrimpKey/ShrimpKey.ino in Arduino IDE (controleer dat settings.h ook geopend is in een tweede tabblad).

Stop de CP2102 in een USB-poort.

Zorg ervoor dat in de Arduino IDE onder Extra -> Board de optie ‘Arduino Uno’ geselecteerd is.

DSCN2388Onder Extra -> Seriële poort selecteer je de juiste COM-poort.

Klik op de Upload-knop (ronde knop met pijltje) in de Arduino IDE en de ShrimpKey-sketch wordt geüpload naar je Shrimp.

Als onderin staat ‘Upload voltooid’ staat, dan is alles goed gegaan en kun je de CP2102 uit je computer halen.

Je Shrimp is nu klaar voor het ShrimpKey-shield!

Het ShrimpKey-shield gaan we maken in deel 3.

Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie

Pin It

Comments are closed.